SILA KLIK

Hazirah & Khalis

Daisypath Anniversary tickers

KAMU-KAMU YG KUHARGAI

Tuesday, February 26, 2013

Khalisah, anakku



masa mengandung dulu setiap masa berdoa supaya anak dalam perut selamat dan sempurna dilahirkan. selalu minta pada Allah yang baik-baik untuk anak.


masa anak dalam perut, selalu usap perut dan kadang-kadang kacau anak dalam perut. lepas tu selalu berbual dengan anak dan suka sangat bila anak dalam perut bertindak balas bila bercakap dengan dia.


masa dah sarat mengandung, cakap dengan anak supaya keluar pada masa yang sesuai. janganlah sakit masa perjalanan pergi balik sekolah ke atau sakit kat sekolah. tunggu babah dari penang sampai dulu baru anak keluar. baby memang ikut cakap. segala doa ibu pada Allah termakbul. tunggu babah dia ada dengan ibu baru baby keluar. good girl.


sakit dan perit ibu nak lahirkan khalisah terbayar bila khalisah dah selamat keluar dari perut ibu. pertama kali ibu tengok wajah khalisah, ibu rasa bersyukur sangat-sangat pada Allah sebab kurniakan anak yang comel dan cantik sangat buat ibu. ibu gembira nak. ibu gembira anak yang ibu bawa dalam perut selama ni dah selamat ibu lahirkan. syukur Alhamdulillah.


khalisah anakku,
walaupun malam khalisah suka meragam dan tak nak tido, kena dodoi bagi lena baru boleh letak dan barulah ibu boleh tido. walaupun malam kadang-kadang khalisah buat ibu hanya tido 2-3 jam je, tapi takpe wahai anak, setiap kali ibu tengok khalisah, ibu rasa sayang sangat-sangat. dan ibu minta maaf sebab bila ibu dah penat dan rasa mengantuk sangat, ibu marah khalisah. ibu minta maaf.


khalisah anakku,
setiap hari ibu suka tengok khalisah. setiap hari nak amek gamba khalisah. setiap waktu rasa nak peluk cium khalisah. ibu tak tahu macam mana bila ibu dah mula kerja nanti, kena tinggalkan khalisah. ibu tak tahu macam mana perasaan ibu nanti. khalisah tak sedih, ibu yang nangis agaknya dalam perjalanan pergi balik sekolah.


khalisah anakku,
ibu tahu khalisah anak yang kuat. khalisah tahan sakit. dan ibu nak khalisah macam ibu ye nak. sentiasa kuat hadapi apa sahaja dugaan Allah berikan.


khalisah anakku,
ibu suka bila tengok khalisah senyum dan ketawa. ibu pun suka biarkan khalisah nangis, saja nak sakat anak ibu yang seorang ni. ibu suka bila khalisah tengok ibu, renung ibu walaupun ibu tak tahu khalisah nampak ke tidak dan khalisah kenal ke tidak ibu ni ibu khalisah. ibu tak kira, ibu suka sangat!


khalisah anakku,
walaupun sekarang khalisah dah pandai nangis jerit-jerit, ibu tetap jaga khalisah. kadang-kadang buyut dengan tok bik yang selalu tolong ibu jaga khalisah bila khalisah nangis kuat-kuat.


khalisah anakku,
ibu tahu Allah beri khalisah pada ibu sebagai satu tanggung jawab yang berat. amanah buat ibu untuk jaga, didik khalisah supaya jadi hamba-Nya yang terbaik. ibu janji khalisah, ibu janji ibu nak jaga, didik khalisah supaya jadi umat Allah yang tahu jaga dan seimbangkan antara dunia dan akhirat. Insya Allah.


khalisah anakku,
sekarang dalam blog Merah ibu pun dah banyak cerita khalisah dari cerita-cerita ibu. ibu tak kisah sebab khalisah kan anak ibu. takpelah ibu nak selalu cerita pasal khalisah pun kan. lagipun nanti khalisah dah besar, khalisah tahu betapa ibu sayangkan khalisah dunia akhirat.


khalisah anakku,
masa mengandung ibu dah bagi tahu babah. kalau anak perempuan nak letak nama mula dengan huruf K ikut nama babah. tapi kalau anak lelaki nak letak nama mula huruf H ikut nama ibu. dan bila khalisah keluar, ibu letak lah nama Khalisah. babah setuju. Khalisah maksudnya bersih. ibu suka nama tu. senang nak panggil, senang nak ingat. lagipun ibu kan cikgu, dah tahu betapa susahnya bila jadi cikgu ni nak tulis, nak taip nama anak-anak murid sampai 2-3-4 kekadang ada sampai 5 nama panjangnya. takpe, ibu letak nama Khalisah satu je ye anak. sama macam nama ibu, Hazirah. pendek je kan.


khalisah anakku,
ibu akan selalu berdoa yang terbaik untuk anak ibu. ibu selalu berdoa supaya ibu dapat jaga khalisah dengan baik dan khalisah membesar menjadi anak yang cerdik, bijak dan solehah. ibu nak selalu dengan anak ibu sebab ibu sayang khalisah sangat-sangat. sayang yang hanya ibu-ibu sahaja tahu perasaan tu.


nanti, mana tahu dah besar nanti, khalisah baca entry ibu ni, ibu nak khalisah baca betul-betul ye sayang. ibu dah takde mak masa ibu sekolah lagi. jadi, ibu harap Allah berikan ibu kesihatan dan umur yang panjang supaya ibu akan bersama khalisah selagi khalisah perlukan ibu ye anakku.


khalisah anakku,
ibu kena berhenti dulu sebab ibu takut nanti ibu nangis plak kalau teruskan menaip. yang penting, khalisah kena tahu ibu sayang khalisah. khalisah kena faham kenapa ibu suka cium khalisah banyak-banyak kali sebab ibu geram sangat tengok anak comel ibu ni. jadi, maafkan ibu ye sebab gomol dan cium khalisah setiap hari. nanti khalisah dah besar, khalisah peluk cium ibu pula ye nak, sampai ibu tua ganyut.



manalah tak gewam ibu tengok khalisah buat muka macam tu. khalisah-khalisah




baiklah khalisah anakku. ibu sayang khalisah sangat-sangat-sangat-sangat-sangat!! sangat yang banyak sangat!





~sekian~




k,adios!!!,,, by : ierarahman selasa 19 februari 2013 3.52 p.m.

7 comments:

::eLeya:: said...

ehmmm~speechless..kasih ibu.. :')

HAZIRAH ABDUL RAHMAN said...

waiting for ur turn plak dEar

cik chinta said...

anak ibu (: xle cubit ni..hihi

nora fida said...

syahduu nyerr..huhu :'(

HAZIRAH ABDUL RAHMAN said...

cik chinta :

eh, malam tak tido dah kena marah kena pukul dah pun. mana ada takleh cubit. degil pun kena walau sekecil mana. nasiblah dapat ibu garang khalisah oi. huhhu

HAZIRAH ABDUL RAHMAN said...

nora fida :

tulisan ibu kepada anaknya =)

cikgu dillah said...

kata-kata yang penuh erti buat seorang anak...moga zira akan sentiasa kuat mengharungi hidup sebagai seorg ibu, isteri n kakak utk family tesayang..All the best...n pantang betul-betul yee dik... jumpa nanti..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails