SILA KLIK

Hazirah & Khalis

Daisypath Anniversary tickers

KAMU-KAMU YG KUHARGAI

Sunday, January 21, 2018

SHARING POST : TIPS URUS KEWANGAN

SHARING POST:
setiap tahun akan buat siap siap dalam diari pengurusan kewangan setiap bulan januari-disember
1 page tulis perbelanjaan bulanan kira kira supaya dapat asingkan yang nak kena guna bayar dan untuk simpanan
1 page untuk 2 rumah sewakan: income dan bayar bank
1 page untuk duit pengasuh khaliq duit yuran skola khalisah
1 page untuk bil bil dan loan bank
1 page untuk susu dan pampers khaliq




Sejenis yang apa apa sume tulis dan catat untuk rujukan. Ni untuk gaji sebagai cikgu sahaja. Tak masuk income #bajuarabkhredshop sebab income bajuarab untuk belanja merepek merepek untuk savings lain untuk beli emas ujung tahun dan lain lain.

Savings yang ada dari gaji + bajuarab alhamdulilah dapat buat deposit tinggi untuk beli kereta idaman sendiri tahun ni. Syukur.

Sebagai seorang isteri yang bekerja, kena ikhlaskan hati support suami untuk keluarga dan jangan berkira dengan suami sangat. Yang penting nafkah yang suami kena bagi suami lunaskan. Sebagai isteri remind suami siap siap tiap bulan berapa suami kena bagi dan berapa kita sebagai isteri ikhlaskan untuk support family.
Ramai isteri bekerja pun buat macam ni kan. Suami cover duit anak anak kita isteri cover bil susu pampers dan merepek merepek. Ada yang sebaliknya.

Kalau ikutkan bila tengok perbelanjaan keluar setiap bulan Masha Allah melebihi pendapatan. Betul tak? Tapi Allah tu maha kaya maha membantu. DIA sentiasa cukupkan rezeki kita semua. SENTIASA CUKUP. kan?

Sebab tu kalau ada lebih kongsila rezeki bersama yang lain sebab bila kita memberi ada rezeki lain Allah akan bagi tanpa kita sedar. Dan sentiasalah bersyukur dan beringat ada orang lagi susah dari kita. Yang susah kita bantu.

Yang penting apa pun kita buat tu duit kita sendiri. Rezeki yang kita usahakan sendiri. Bukan meminta minta hasil orang lain. Barulah puas bila semua atas usaha sendiri. Kan?

Bekerjalah kuat sementara masih muda ni. Masih diberikan kudrat dan tenaga. Sediakan apa yang patut untuk anak anak sebab kita takkan tahu di masa depan apa nasib anak anak kita. Rumah makin mahal segalanya makin mahal. Siapkan simpanan untuk anak anak jugak.


Kita takkan tahu bila penghujung kita di dunia. Kutip juga amalan amalan untuk akhirat yang kekal abadi. Sentiasalah ingat mati.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails