SILA KLIK

Hazirah & Khalis

Daisypath Anniversary tickers

KAMU-KAMU YG KUHARGAI

Friday, May 8, 2015

tidak semua suka, tapi tidak mengapa


selalu, sentiasa dan seringkali pesan ingat kan diri yang dalam ramai ramai orang, tak semua orang akan suka kita. dalam ramai ramai orang, ramainya yang tidak suka, ramainya yang benci.

tapi, tak apa. pesan balik pada diri, Allah kan ada. hidup dekat dunia pinjaman ni bukan sebab nak puaskan hati manusia, hidup atas dunia ni nak dapatkan redha Allah.

kalau orang tak suka, tak mengapa. Allah kan ada. mengadu doa minta pada Allah. orang dah tak suka tak boleh nak buat apa. macam mana pun kita buat, tetap tak suka.

sekarang pun pesan pada khalisah. kekecik macam tu pun dah ada yang tak suka. dah ada yang beza beza. tak mengapa khalisah. orang tak suka kita tak payah dekat dekat. kita jauh jauh. dekat kan busuk, jauh tu yang wangi.

ibu tahu, anak ibu khalisah ramai lagi yang sayang. ibu doakan khalisah membesar jadi anak solehah dan nakal khalisah makin lama makin kurang. In Sha Allah.

dan kalau ada orang tak suka, rasa diri ni dibenci, pesan pada diri :


  • Allah ada. Allah selalu mendengar dan minta hanya pada Allah
  • bukan orang itu yang bagi duit bagi makan
  • susah senang pun sendiri bukan orang itu tahu
  • kalau 10 orang tak suka, 1 je yang suka, syukurlah. berkawan sahajalah dengan yang 1 itu

setiap anak Allah jadikan berbeza beza. nakalnya baiknya cerdiknya comelnya berbeza beza. janganlah dibanding banding atau dilebih lebihkan salah satunya. budak itu sendiri boleh terasa apatah lagi ibu bapanya.

ni yang cik zira selalu pesan bila dekat sekolah. sebab selalu cik zira buat bila dah geram dengan yang kurang cerdik tapi malas tu. sepatutnya kita kita yang dewasa ni yang dah pandai fikir ni, kena tahu anak anak ni perlulah diberi perhatian yang sama dilayan dengan sama. kalau yang kurang tu, berikan perhatian lebih.

janganlah sesekali memilih, yang ni nakal tak suka. yang tu baik layan sebaiknya. jangan begitu. kalau jadi cikgu, selalu dah ada pengalaman, yang nakal itulah yang akan ingat kita. yang cerdik pandai tu tak ingat pun tapi yang tulah dulu kita sayang kita belai kita lebihkan.

sukalah sama rata. pesanan untuk diri sendiri.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails