SILA KLIK

Hazirah & Khalis

Daisypath Anniversary tickers

KAMU-KAMU YG KUHARGAI

Tuesday, June 23, 2015

jom kumpul pahala sama sama!


Salam Ramadhan
hari keenam berpuasa tahun ni

sebelum puasa haritu ramai share cara nak khatam AlQuran ramadhan ni. baguslah kalau semua berazam. pastikan azam tu kita tunaikan ye. jangan sekadar post di fb dan ig sahaja. sama sama kita bagi khatam Quran tu k.

alhamdulillah cik zira pun tahun ni akan tunaikan terawih dan khatamkan Quran. kalau tahun lepas bz di bazar ramadhan terawih ada yang tak dapat buat, tapi syukur quran dapat khatam macam ramadhan ramadhan lepas. berniaga berniaga jugak kan, pahala keberkatan ramadhan pun nak kejar jugak.

sejak dah ada khalisah, memang buat terawih sendiri je. walaupun tak dapat ke masjid berjemaah terawih, cik zira amek kesempatan yang ada terawih sendiri di rumah.

ini rutin cik zira di bulan ramadhan ni. dan cik zira tahu korang pun ada rutin yang sama. yelah bulan berkat ni kita semua nak kumpul pahala sebanyak mungkin kan.

1. balik kerja awal jadinya solat asar di rumah.
2. masak untuk berbuka
3. berbuka
4. solat maghrib ngaji
5. isyak
6. terawih 8 witir 3
7. ngaji
8. buat kerja rumah
9. makan lagi sebelum tido
10. tido awal sebab nak bangun masak sahur

bulan puasa kena tido awal sket sebab cik zira ni jenis tak tido balik lepas sahur atau subuh. jadi waktu tido malam tu kena awal sket supaya nanti waktu siang tak mengantuk kat sekolah.

ada baca tips khatam Quran. baca 4 muka surat setiap kali solat 5 waktu. oleh sebab cik zira mengajar petang, jadi zohor asar tu tak dapat nak membaca AlQuran. jadi, cara cik zira buat ialah waktu subuh maghrib dan isyak cik zira akan baca 10-12 muka surat setiap 3 waktu tu nak cover balik waktu zohor dan asar yang tak dapat baca AlQuran. kalau sabtu ahad cuti dapatlah baca banyak muka surat.

sebab kita orang perempuan ni kena kira dan tolak waktu peot tu kan. jadi mana boleh baca banyak baca je. dan cik zira dah timing untuk 10 muka surat amek masa 15 minit. sekejap je kan. takyah tengok phone banyak sangat. luangkan masa pegang dan baca AlQuran. lama lama nanti habis untuk ramadhan ni. In Sha Allah.

cik zira share dan supaya dapat ingatkan diri sendiri. ingatkan sahabat sahabat hamba Allah sekalian. sama sama kita kumpul pahala di bulan berkat ni k. Allah kan bagi pahala berganda ganda di bulan ramadhan ni. siapa tanak pahala kan? jom kumpul pahala!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails