SILA KLIK

Hazirah & Khalis

Daisypath Anniversary tickers

KAMU-KAMU YG KUHARGAI

Wednesday, January 26, 2011

EKSKLUSIF : sejak bila cik zira sedar dan mahu mula kurus?





entry EKSKLUSIF ini berikutan orang-orang yang bertanyakan pasal diet cik zira
jadi, ini untuk anda.






cik zira dahulunya adalah seorang gadis yang kurus tapi berkulit gelap sebab suka main panas dekat sekolah. lepas mak meninggal, tinggal dengan atok dan bik ani. mula naik badan dan membina badan sekitar tingkatan 4 nak naik tingkatan 5 tuh. daripada badan sekeping, memang kurus, terus naik. tapi masa masuk maktab, awal-awal tuh ok lagi. belum gemuk sangat lagi. tapi lepas tuh, naik perlahan-lahan. masuk UUM, masak sendiri, lagilah kejenya nak makan je. dan sampailah tahap berat cik zira yang paling power aka paling berat adalah 67 KG. bayangkan, bukan sikit-sikit tau, tapi 67 kg. tinggi cik zira dalam 160 cm.


si MERAH gemuk



itu kisah bagaimana mula gemuk. 
tapi, dalam entry ini fokusnya bagaimana dan bila cik zira mula sedar mahu kurus padahal tahu susah nak kurus sebab selera makan memang makin hari makin bertambah dan tak kisah pun kalau orang tegur gemok.






satu peristiwa yang membuatkan cik zira sedar apabila chenta-chenta hati dah mula bising kata kakak dorang dah gemuk. cik zira kalau orang lain tegur, cik zira memang tak kisah. buat dek jek, tapi bila chenta-chenta hati sendiri dah tegur, cik zira akan amek kisah. ini dah serius bila dorang dah mula bising.







lepas tuh, cik zira mula terfikir, apa cara mudah nak bagi kurus? pergi slimming centre. tapi mesti mahal ribu riban kan. jadi, hasrat ditangguhkan.






sampailah kepada suatu hari. rasanya awal tahun 2009. cik zira dan BFF berjalan dekat Holiday Plaza. kalau sape yang selalu ke situ, pasti tahu yang ada wanita-wanita cina cantik akan tegur dan bertanyakan pasal kulit mukalah, masalah lemak di badanlah yang lokasinya di hadapan kedai pakaian dan berdekatan dengan orang jual-jual cd tu. dia dekat ruang legar lah tempatnya.






nak dijadikan cerita. kitorang pun termakan pujuk rayu wanita cantik tersebut. katanya kejap je. rupanya lama betul dengar penerangannya. dan kebetulan kan cik zira kata memang nak tanya pasal slimming centre ni. jadi, dah berminat. bayar pendahuluan untuk sesi rawatan pertama.






baca betul-betul tau. ini kenyataan, ekslusif tau. cik zira buat rawatan pelangsingan di slimming centre ADELINE BEAUTY. dan nak tahu berapa bayarannya? semua sekali termasuk krim-krim dan pil-pil kena beli ialah RM 4K ++. nak dekat 5 ribu jugaklah bayarannya. mahal bukan?






sebab tuh masa nak buat tuh, tanya dulu pandangan chenta-chenta hati dan bik ani. ok tak kalau cik zira melabur wang sebanyak itu untuk kuruskan badan. dorang mulanya kata jangan, membazir duit. tapi dorang tahu tekad dan azam cik zira untuk kuruskan badan. dorang pun kata ok.






jadi, bermulalah sesi seterusnya selepas bayaran tunai dibuat. sayang oi, duit kumpul sendiri masa tengah belajar. keluar habiskan untuk kurus. aduhai. nak taknak kena pejam mata jelah bayar. ada 10 sesi kena buat tapi disebabkan cik zira masa tuh masih belajar di Penang, jadi jarang sangat dapat buat.






korang tahu tak rasanya membuat rawatan di slimming centre ni macam mana? kalau tanya cik zira, cik zira akan kata Ya Allah, SEKSANYA.






memang seksa tau korang. kena masuk sauna yang panas tuh lama-lama. lepas tuh badan kena mesin. masuk lagi sauna. lepas siap sauna, badan kena balut dengan wrapping yang keras tuh ketat-ketat. lepas tuh kena baring dalam mesin yang panas. setiap kali sesi akan amek masa 3 jam. dan memang berat akan turun sampai 1.5 kg setiap kali habis sesi rawatan. tapi sangat tidak berbaloi dengan azab yang korang kena lalui setiap kali sesi rawatan.






dan masa sesi rawatan keempat dan kelima tak silap, cik zira hampir pengsan. badan memang tak kuat dan tak tahan. memang muka badan dan pucat habis dah. tinggal nak jatuh je. pekerja yang buatkan cik zira tuh orang indonesia, dia pun risau tengok cik zira. dia suruh baring dulu. memang cik zira dah tak boleh berdiri dah tau. memang sesi rawatan tak dapat dihabiskan sebab memang tak larat dah.






korang nak tahu, cik zira baru buat 5 sesi sahaja dan ada berbaki lagi 5 sesi sampailah sekarang. dan slimming centre tuh pun dah tak kol tanya dah sebab dah nak dekat setahun  lebih cik zira tak buat. memang tak berani dah. tak sanggup nak seksa badan dengan cara begitu. tak sanggup sampai nak pengsan-pengsan.






jadi, cik zira memang tak akan habiskan lagi 5 sesi rawatan tuh sebab memang tak sanggup.






cik zira cuba amalkan diet sendiri, kawal makan perlahan-lahan sebab cik zira pada dasarnya memang KUAT MAKAN. semua cik zira makan. jadi, kena tabahkan hati, kuatkan azam, berdiet sendiri sebab tak sanggup nak pergi slimming centre habiskan sesi rawatan. 






korang bayangkan, sampai dah tak fikir dah duit yang dibayar tu tau. bukan sikit ye, banyak. yelah, bagi cik zira duit dekat 5 ribu tu banyak sangat. macam-macam boleh buat. tapi itulah, tak sanggup nak teruskan sebab memang menyeksa badan.






cik zira memang tabik lah sape yang kurus pergi slimming centre tu. memang teror habis. memang cekal dan tabah mengharungi semua sesi rawatan dengan jayanya. syabas!!
tapi buat cik zira sendiri, cik zira tak berjaya. dan nanti kalau ada masa, cik zira memang akan pergi tanya balik macam mana dengan sesi cik zira. konpem tak akan dapat duit balik. sayang memang sayang tapi tak sangguplah. betul tak sanggup.






TAPI, disebabkan slimming centre ni lah, mula wujud kesedaran dalam diri untuk kurus. sejak itu cik zira memang bertekad untuk kuruskan badan. dan bila tahu seksanya kuruskan badan di slimming centre ni, cik zira cuba amalkan diet pemakanan sendiri. kawal makan betul-betul. dan disamping itu, cik zira amalkan makan PIL HALIA DUNIA HERBS. lagi mudah dan jimat dan BERKESAN.






itu kisah sedih cik zira di slimming centre. nak pergi tanya kad nya sudah hilang entah ke mana. cari tak jumpa-jumpa. tapi memang dah janji tak nak buat lagi sebab tak sanggup dah. tengoklah macam mana, duit tuh memang takkan dapat dah. tapi sekurang-kurangnya kotlah boleh dapat benda lain sebagai ganti ke kan.






jadi, nantikan entry EKSKLUSIF cik zira tentang amalan makan PIL HALIA DUNIA HERBS yang cik zira amalkan sejak sekian lama dan lebih mudah, tak menyeksa badan dan makan pun boleh makan macam biasa, takde sekatan. siapa yang nak tahu lebih lanjut, nantikan entry mengenai pil halia ini ye. 






cik zira pun dah masuk paper beberapa kali sebab testimonial terpilih oleh dunia herbs marketing. ramai pun dah tanya betul ke tidak. nanti cik zira cerita k.






ini EKSKLUSIF tau. pengakuan cik zira. bukan cerita rekaan. semuanya benar dan nyata.






terima kasih sudi membaca entry ini dan sudi menjenguk blog MERAH ini.







~sekian~








k,adios!!!,,, by : ierarahman rabu 26 januari 2011 9.18 a.m.

8 comments:

Bit Zamri said...

kak ziera, maxi dress merah tu..ada lg x? ke dah jual.. :) harga boleh kurang lg x?

bittakssoul@gmail.com

hazirah abdul rahman said...

dah jual dah dEar,,


sory tau,,

vanilla said...

wahhh..rupenya cik zira penah pegi slimming centre...huhhh...dgr ur experience tuh, mmg rasa seram la plak nk try..heee

hazirah abdul rahman said...

iye, pernah pergi tapi dah taknak pergi dah,,



tak payah trylah dEar, menyeksa badan tau,, huhu

chEntA said...

bukan mudah nak kurus sbnrnya..
dok tgk kwn2 yg berusaha nk krus ni mmg perit la..lalala..

hazirah abdul rahman said...

haah, tahu pun,, kena ada azam yang tinggi,,


tapi bila dah kurus puas hati sangat!!


yeah!!

~♥ iella ♥~ said...

mna nk beli pil tue..nk try gak...

hazirah abdul rahman said...

mana2 kedai yang jual ubat dan barang kecantikan ada jual,, =)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails